AKTYWNY SENIOR

20 października 2020
senior.jpg

Polacy zaliczają się do jednych z najszybciej starzejących się społeczeństw w Unii Europejskiej. WPŁYW PROCESU STARZENIA SIĘ NA PROBLEMY ZWIĄZANE ZE STOPAMI.

Niezwykle istotne jest więc przestrzeganie tzw. Anti – Aging, czyli koncepcji korzystnego starzenia się, polegającej na zapobieganiu lub opóźnieniu wystąpienia chorób charakterystycznych dla osób starszych. Jedną z metod opóźnienia procesu starzenia się jest regularna aktywność fizyczna.


  • Osoby starsze często mają niejako naturalny opór do bycia aktywnym wynikający z:
  • Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zalecają osobom w podeszłym wieku aktywność fizyczną w postaci dostosowanych i dobranych do stanu organizmu:
Osoby starsze często mają niejako naturalny opór do bycia aktywnym wynikający z:
  • Braku nawyku aktywności fizycznej w młodszym wieku
  • Stereotypu osoby starszej, która nie uprawia sportu
  • Obawy o stan zdrowia lub jego pogorszenie
  • Braku motywacji
  • Braku towarzystwa do podjęcia jakiejkolwiek aktywności fizycznej

Nic bardziej mylnego i niewłaściwego jak osoba w podeszłym wieku pozbawiona totalnie aktywności fizycznej i nic piękniejszego jak widok Aktywnego Seniora.

Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zalecają osobom w podeszłym wieku aktywność fizyczną w postaci dostosowanych i dobranych do stanu organizmu:
  • Ćwiczeń wytrzymałościowych poprawiających kondycję
  • Ćwiczeń siłowych utrzymujących mocną sylwetkę
  • Ćwiczeń rozciągających zapewniających elastyczność mięśni, ścięgien i więzadeł

Wraz z wiekiem uwidaczniają się niedomagania w funkcjonowaniu organizmu Seniora. Statystyczny Senior w Polsce choruje na 3-4 choroby przewlekłe i przyjmuje na stałe 5 do 6 różnych leków. Dlatego niezwykle ważne w przypadku aktywności fizycznej Seniorów jest holistyczne podejście do kwestii Senior+aktywność fizyczna oraz zastosowanie całościowej oceny geriatrycznej przed stworzeniem zaleceń do planu jego aktywności fizycznej.

  • Do najczęstszych problemów wynikających z procesu starzenia zaliczyć możemy:
  • Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zalecają osobom w podeszłym wieku aktywność fizyczną w postaci dostosowanych i dobranych do stanu organizmu:
  • Regularna aktywność fizyczna wpływa na:
Do najczęstszych problemów wynikających z procesu starzenia zaliczyć możemy:
  • Choroby układu sercowo-naczyniowego, wynikające z problemów z krążeniem, wśród których dominuje nadciśnienie tętnicze czy choroba niedokrwienna serca
  • Osteoperozę
  • Choroby zwyrodnieniowe stawów
  • Spadek beztłuszczowej masy ciała i wzrost procentowy tkanki tłuszczowej
  • Spadek masy mięśniowej, czyli Sarkopenię
  • Obniżenie przemiany materii
  • Spadek siły i mocy mięśni
  • Obniżenie elastyczności mięśni, ścięgien i więzadeł
  • Zaburzenia pamięci z opcją zwiększenia podatności zapadania na chorobę Alzhaimera
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zalecają osobom w podeszłym wieku aktywność fizyczną w postaci dostosowanych i dobranych do stanu organizmu:
  • Ćwiczeń wytrzymałościowych poprawiających kondycję
  • Ćwiczeń siłowych utrzymujących mocną sylwetkę
  • Ćwiczeń rozciągających zapewniających elastyczność mięśni, ścięgien i więzadeł
Regularna aktywność fizyczna wpływa na:
  • Obniżenie ciśnienia tętniczego
  • Poprawę pracy komór serca
  • Zapobiega zawałom
  • Poprawia elastyczność tkanek, również wokół stawów
  • Zmniejszenie prawdopodobieństwa rozwoju infekcji
  • Łagodzenie dolegliwości bólowych, co przekłada się na zmniejszenie ilości przyjmowanych leków
  • Zmniejszenie prawdopodobieństwa zachorowania na cukrzycę w wyniku wpływu aktywności ruchowej na zwiększenie wrażliwości komórek na krążącą insulinę oraz na poprawę tolerancji glukozy
  • Zwiększenie stężenia dopaminy, która poprawia pamięć
  • Zwiększenie stężenia serotoniny poprawiającej nastrój
  • Zwiększenie stężenia noradrenaliny wpływającej na poprawę koncentracji

Całkowity brak aktywności fizycznej osób w podeszłym wieku jest zdecydowanie negatywny i niewskazany. Wpływa na mechaniczne osłabienie kości co w konsekwencji prowadzić może do podatności na złamania oraz na zmniejszenie smarowania stawów prowadząc do zmian zwyrodnieniowych.

Istnieje kilka generalnych zasad jeśli chodzi o utrzymanie zdrowych stóp, które w następstwie pozwolą Seniorowi na regularną aktywność ruchową (spacer, marsz, jogging, gimnastyka, pływanie czy rehabilitacja). Należą do nich:

  • Należą do nich:
  • Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zalecają osobom w podeszłym wieku aktywność fizyczną w postaci dostosowanych i dobranych do stanu organizmu:
  • Regularna aktywność fizyczna wpływa na:
Należą do nich:
  1. Regularna obserwacja stóp

Praktycznie powinno się jej dokonywać codziennie. Z pomocą Seniorowi może przyjść lusterko z przedłużoną rączką lub pomocna dłoń drugiej osoby. Taka obserwacja jest wskazana dla wszystkich ze szczególnym uwzględnieniem osób borykających się ze stopą cukrzycową lub neuropatią, czyli zmniejszeniem lub utratą czucia w stopach.

  1. Codzienne mycie i osuszanie stóp

Zachowanie właściwej higieny pomoże uniknąć jakichkolwiek infekcji grzybiczych stóp i paznokci. Nie powinno się lekceważyć jakigokolwiek swędzenia i pieczenia stóp.

  1. Systematyczna kontrola paznokci i ich właściwe skracanie

Z wiekiem paznokcie stają się grubsze oraz spowolniony zostaje ich wzrost co związane jest ze zmianami hormonalnymi. W związku z zaburzeniami krążenia można obserwować ich przerost, zmianę kształu co skutkuje wrastającymi paznokciami stanowiącymi nie tylko problem estetyczny, ale przede wszystkim problem powodujący ból i zwiększający możliwość powstania infekcji. Dlatego ich właściwe skracanie staje się w podeszłym wieku niezbędną sztuką.

  1. Nawilżanie stóp

Skóra na stopach wraz z wiekiem nie produkuje ochronnej warstwy tłuszczowej, staje się przez to delikatniejsza, sucha i bardziej podatna na działanie czynników zewnętrznych. Naskórek narażony jest na zwiększone zrogowacenie, a pięty na głębokie pęknięcia. Dlatego niezwykle ważne jest używanie kosmetyków nawilżających do stóp (z zawartością mocznika) pamiętając o nie pozostawianiu kremów szybkowchałniających się w przestrzeniach międzypalcowych.

  1. Dobieranie odpowiedniego wygodnego, stabilnego, amortyzującego i oddychającego obuwia oraz dynamicznych wkładek ortopedycznych

Dla Seniora wygoda i jeszcze raz wygoda są podstawą codziennego funkcjonowania i podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W razie konieczności korekty ustawienia stóp, stopy wrażliwej i cukurzycowej wskazane jest również używanie dynamicznych wkładek ortopedycznych poprawiających komfort poruszania się i chroniących delikatne stopy Seniora.

  1. Używanie skarpetek z naturalnych materiałów takich jak bawełna, wełna czy bambus.
  2. Konsultacja specjalistyczna w profesjonalnym gabinecie podologicznym

Pielęgnacja stóp w przypadku Seniora nie jest luksusem jest po prostu koniecznością. Interdyscyplinarna dziedzina jaką jest podologia jest niezwykle pomocna i skuteczna w rozwiązywaniu problemów i dolegliwości bólowych związanych ze stopami Seniora. Podologia wykorzystując zagadnienia diabetologii, dermatologii, chirurgii i ortopedii zapobiega, diagnozuje i leczy zmęczone i doświadczone stopy Seniora.

Delikatne i wymagające stopy Seniora powinny być oddane w profesjonalne ręce – w ręce podologa.

Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zalecają osobom w podeszłym wieku aktywność fizyczną w postaci dostosowanych i dobranych do stanu organizmu:
  • Ćwiczeń wytrzymałościowych poprawiających kondycję
  • Ćwiczeń siłowych utrzymujących mocną sylwetkę
  • Ćwiczeń rozciągających zapewniających elastyczność mięśni, ścięgien i więzadeł
Regularna aktywność fizyczna wpływa na:
  • Obniżenie ciśnienia tętniczego
  • Poprawę pracy komór serca
  • Zapobiega zawałom
  • Poprawia elastyczność tkanek, również wokół stawów
  • Zmniejszenie prawdopodobieństwa rozwoju infekcji
  • Łagodzenie dolegliwości bólowych, co przekłada się na zmniejszenie ilości przyjmowanych leków
  • Zmniejszenie prawdopodobieństwa zachorowania na cukrzycę w wyniku wpływu aktywności ruchowej na zwiększenie wrażliwości komórek na krążącą insulinę oraz na poprawę tolerancji glukozy
  • Zwiększenie stężenia dopaminy, która poprawia pamięć
  • Zwiększenie stężenia serotoniny poprawiającej nastrój
  • Zwiększenie stężenia noradrenaliny wpływającej na poprawę koncentracji

Całkowity brak aktywności fizycznej osób w podeszłym wieku jest zdecydowanie negatywny i niewskazany. Wpływa na mechaniczne osłabienie kości co w konsekwencji prowadzić może do podatności na złamania oraz na zmniejszenie smarowania stawów prowadząc do zmian zwyrodnieniowych.

Aktywny senior

O nas

logo-white-footer

Zapraszamy do Kliniki Biomechaniki i Podologii ORTOSOVA. Dzięki najnowszej technologii, nowoczesnym metodom leczenia i pielęgnacji nasza doświadczona i wyspecjalizowana kadra zajmie się Państwa zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Aktualności

Scroll Up
Mini Cart 0

Twój koszyk jest pusty.